HILOZOIZAM „Istorija grčke filozofije“ (Predsokratovci) – Lućano De Krešenco

istorija grčke filozofije

HILOZOIZAM – verovanje da su sve stvari na svetu oduhovljene

Hilozoizam (gr. materija, život) fil. pravac koji smatra da je sva materija živa i da ima duševne osobine, shvatanje „da materija nikada ne može postojati niti biti delatna bez duha kao ni duh bez materije“ (Gete), i da „svaki atom poseduje izvesnu inherentnu količinu snage i da je, u tom smislu, oduhovljen“ (Hegel).

* Pepino Ruso (1921-1975 iz Napulja)

– Dakle, don Pepi, rekoste, po Vama sve lutke imaju dušu.

– Vi mnogo žurite, dragi profesore, stvari ne stoje tako. Nije to da igračke čim izađu iz fabrike odmah imaju dušu. Ne, u tom momentu one su samo obični predmeti bez ikakve individualnosti. Ali kad dete počinje da ih voli, onda se delovi duše onoga ko voli uvlače u plastiku i transformišu je u živu materiju. Onda ih više nije moguće odbaciti iako su se u međuvremenu polomile ili ulubile. I eto, zato ih svuda sakupljam da bi nastavile da žive na drveću, u cveću, po suncu i kiši.

– Tako je s lutkama, a verujem da je isto tako i s ostalim predmetima.

– Logično. Važno je shvatiti šta znači „život“, a šta „smrt“. Postavio bih Vam jedno vrlo lično pitanje: da li ste ikada prisustvovali smrti nekoga ko Vam je bio mnogo drag? – don Pepino sačeka moj odgovor za trenutak, pa primaknu stolicu i nastavi tihim glasom. „Meni se to desilo sa mojim ocem. Uvek sam mislio da ću tog dana umreti od bola. Ali, nećete mi verovati: kada se to zaista desilo, nisam ništa osetio, nije mi čak ni suza potekla. Stajao sam tamo ukočen kao panj, bez reči i, u međuvremenu tražio u sebi objašnjenje. Govorio sam u sebi: ne plačem jer sam zbunjen, ne plačem jer ne uspevam da mislim. Ne, objašnjenje za moje ponašanje bilo je mnogo jednostavnije: odbacivao sam pomisao na smrt. Ona pojava tamo, koja je ležala na odru, bila je samo stvar bez duše koja nije imala nikakve veze s mojim ocem.“

Tu prekide, ustade iznenada, pohita iz sobe, ubrzo se opet pojavi sa nekim predmetima u rukama. Držao je naočare, železničarski sat sa napuklim staklom, notes, lulu, mermerni pritiskivač za papir u obliku lava.

„Dan docnije, kad sam ušao u njegovu sobu da potražim dokumenta, ugledao sam nekoliko predmeta koje nazivamo lične stvari. Osmotrio sam ih s velikim uznemirenjem i zaplakao sam! Eto gde se sakrio moj otac: u škotskom pokrivaču, naliv-peru sa zlatnim poklopcem, u kožnoj fotelji sa iskrzanim naslonom za ruke, u mnogim stvarima s kojima je delio svoju svakodnevicu.“

Quote

Ostavite odgovor

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Pridružite se 76 drugih pratioca

Autor

about.me/ivana.anavi

about.me/ivana.anavi

Follow moje knjige on WordPress.com

Follow me on facebook

